Litteratur,  Recept,  Spirituosa & spiritualitet

Guldkant på Rydberg

Ett äventyr i återupplivad allmänbildning

Så var det äntligen dags för poesi & fredagsdrink igen. Eller fredagsgrogg kanske det borde heta just idag, för jag tänkte vända mig tillbaka till det svenska sena artonhundratalet. Viktor Rydbergs Kantat är, eller åtminstone var, en av Sveriges mest kända dikter. När jag var liten kunde Grönköpings Veckoblad parafrasera dess mest kända rader med ”Vad rätt du tänkt, fast fel.” (I sig ett utomordentligt användbart citat…), och utgå ifrån att de flesta kände till ursprunget. Jag är inte så säker på att det stämmer idag, vilket är en förlust. Det är en oerhört vacker meditation över det jordiska livets förgänglighet och strävan, och evighetens löfte.

Det här är faktiskt en dikt där jag sliter med frågan om att ta med hela eller inte. Jag anser att den första delen (fram till och med Arioso) dels är diktens höjdpunkt, men också att den kan stå på egna ben. Den mer explicit bibliska andra halvan har sin charm, men jag föredrar den mer fria första halvan. Budskapet är det samma, men uttryckt på ett sätt som går mer rakt in i själen. Jag ser det som att Rydberg knyter an till 1800-talets mer naturnära religiositet, och praktiserar det allmänna prästadömet. Det talar till mig.

Vad avnjutes detta då med? Associationer: Svenskt artonhundratal är grogg & punsch. Lyrik förgyller tillvaron. Således – Grönstedts Guldkant. Enklast tänkbara grogg. Enda svårigheten är om den skall serveras med eller utan is. Jag säger med.

Guldkant

3cl Flaggpunsch
4cl Grönstedts VSOP Cognac
3 isbitar
En gnutta apelsinzest

Blanda direkt i glaset och rör sparsamt.

Kantat
vid jubelfest-promotionen i Uppsala den 6 september 1877.

[Kör]
Ur nattomhöljda tider
emot ett mål, fördolt för dig,
o mänsklighet, du skrider
i sekler fram din ökenstig!
Din dag är blott en strimma,
som lyser blek och matt —
se, framom henne dimma
och bakom henne natt!
Och släkten, där du tågar,
i öknen segna ned,
och bävande du frågar:
allsmäktige, vart bär min led?

I jordens syner röjes,
att allt här nere ändligt är;
och då till himlen höjes
din forskarblick, du spanar där,
att solars banor stäckas,
och världar gå i kvav,
och stjärnsystemer släckas
i eterns djupa hav.
Du hörer röster ropa:
allt är förgängelse,
och tid och rum tillhopa
ett hemskt oändligt fängelse.

[Recitativ]
Och dock, om du i tvivel sjunkit ner
och dröjer dystert grubblande vid vägen,
du griper åter ditt baner
och bär det genom öknen oförvägen.
Vad mer, om spejarblicken ser,
hur bort från fästet tusen solar fejas?
Vad mer, om stjärneskördar mejas
som gyllne säd av tidens lie ner?
Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill,
vad skönt du drömt, kan ej av tiden härjas,
det är en skörd, som undan honom bärgas,
ty den hör evighetens rike till.
Gå fram, du mänsklighet! var glad, var tröst,
ty du bär evigheten i ditt bröst.

[Arioso]
Varje själ, som längtan bränner
till vad ädelt är och sant,
bär uti sitt djup och känner
evighetens underpant.
Blir vad själviskt är förgätet,
blir inom dig gudsbelätet
härligare danat ut
genom släkte efter släkte,
skall, hur långt än öknen räckte,
du Jordanen nå till slut.

[Kör]
Blir vad själviskt är förgätet,
blir inom dig gudsbelätet
härligare danat ut
genom släkte efter släkte,
skall, hur långt än öknen räckte,
du Jordanen nå till slut.

[Theologia.(Exod. 17. I Kor. 10:4.)]

Tvivlar du, att där i fjärran väntar ett förlovat land?
Smäktar du av törst och dignar hopplös ned i hetan sand?
Se, då manar Moses-staven vatten fram ur klippans häll —
därför genom öknen framåt, mänsklighetens Israel!
Staven har du än, som öppnar helga källan, där han slår;
klippan — vilket himmelskt under! — följer dig, var än du går.
Böj ditt knä vid hennes flöden, känn, hur hennes rena våg
svalkar dig med underbara krafter för ditt vandringståg!

[Juris prudentia. (Exod. 19.)]

Som för heta ökenvinden virvla moln av stoft och damm,
så drev Israel från Horeb än i lösa skaror fram.
Kan det tåget nå Jordanen, när ej ordning är däri?
Se, då reser sig mot himlen blixtomstrålat Sinai!
Berg och dälder återskalla åskans dån och lagens röst,
och ett genljud svarar amen ur de häpna mänskobröst,
och de lösa skaror växa, sedan rätten fått en tolk,
växa till ett härligt rike, växa till ett heligt folk.

[Medicina. (Num. 21:6.)]

Nu kring lagens tabernakel går ett enat folk sin ban,
bryter genom svärd och lansar fram mot frihetens Jordan.
Men vi blekna kämpeskaror? Varför sjönk baneret ned?
Lömska feberormar smyga härjande i härens led.
Var är räddning? Här är räddning! Se det tecken Herren gav,
se, hur kopparormen glänser, slingrad om profetens stav!
Och, som Israel går frälsat av den helande symbol,
vandre friska, starka släkten fram mot mänsklighetens mål!

[Philosophia. (Exod. 13:21. Deut. 34.)]

Vandre visa sköna släkten mot det mål oss Herren satt!
Men hur finna rätta vägen genom hägringar och natt?
Se, en eldstod visar stråten, när han är av mörker skymd;
det är tankens ljus, som lyser folket genom nattlig rymd.
Se, i dagens kvalm framför oss drar en stod av skyar; men
skyn är vävd av idealer, Herrens ande är i den.
Siarn står på diktens Nebo, jublande från bergets kam:
Salem, Salem ses i fjärran! Fram till fadershemmet, fram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *